In onderstaande tabel is het verloop van het saldo opgenomen vanaf de 1e bestuursrapportage 2024. Het perspectief 2024 start met het perspectief na de 1e bestuursrapportage. Vervolgens heeft de raad op 4 juli besluiten genomen over het Meerjarenplan Buitenruimte (MPP), de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) en het raadsvoorstel meicirculaire 2024. Daarmee is er een nieuw vertrekpunt voor de 2e bestuursrapportage 2024.
In de meerjarenraming 2025-2027 zijn de ramingen geactualiseerd in het kader van de programmabegroting 2025. De saldi in deze jaarschijven zijn conform de programmabegroting 2025 die door de raad op 7 november 2024 wordt vastgesteld.
Bedrag x € 1.000 | Verloop 2024 | Verloop meerjarenraming | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | 2025 | 2026 | 2027 | |
Stand 1e Bestuursrapportage | 123.333 | 123.059 | -274 | 0 | -1.237 | -2.571 |
Mutaties na 1e Bestuursrapportage: | ||||||
1e Burap | 9.294 | 9.019 | -274 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota | 0 | 0 | 0 | 193 | 2.048 | 639 |
Raadsbesluiten voor begroting | 11.391 | 13.377 | 1.986 | 1.047 | 342 | 341 |
Programmabegroting | 0 | 0 | 0 | 166 | 717 | 402 |
Voor 2e Bestuursrapportage | 134.724 | 136.436 | 1.712 | 1.406 | 1.870 | -1.189 |
01 Sociaal domein | 3.112 | 1.765 | -1.346 | -117 | -26 | -1 |
02 Onderwijs en ontplooiing | -4 | 504 | 507 | -186 | -11 | -11 |
03 Economie en duurzaamheid | -337 | 0 | 337 | -88 | 25 | 0 |
04 Openbare ruimte | 288 | 246 | -43 | -365 | -3 | 22 |
05 Ruimtelijke ontwikkeling | -2.457 | -1.448 | 1.008 | -355 | 0 | 0 |
06 Bestuur, bevolking en veiligheid | 101 | 129 | 28 | 11 | 11 | 11 |
07 Overhead | -170 | 147 | 317 | -368 | -23 | -23 |
08 Algemene dekkingsmiddelen | -4.273 | 1.335 | 5.608 | 1.466 | 26 | 1 |
2e Bestuursrapportage | -3.739 | 2.678 | 6.416 | 0 | 0 | 0 |
Na 2e Bestuursrapportage | 130.986 | 139.114 | 8.128 | 1.406 | 1.870 | -1.189 |
Het saldo van de voorliggende 2e bestuursrapportage is € 6,416 miljoen positief. Per saldo zijn de lasten verlaagd met € 3,79 miljoen en zijn de baten met € 2,678 miljoen verhoogd.
Op de grootste afwijkingen met een per saldo effect op het resultaat van groter dan € 0,250 miljoen geven wij hierna een korte toelichting.
- SPUK Oekraïne - € 2.418.000 voordelig
In deze bestuursrapportage zijn zowel de uitgaven als de inkomsten verantwoord voortkomend uit de opvang van Oekraïners. Het betreft hier o.a. de bijstelling van de kosten van de huisvesting, taalklassen en ondersteuning. Per saldo heeft deze bijstelling een voordelig effect op de exploitatie van € 2.418.300.
- Wmo - € 258.000 nadelig
In de 1e bestuursrapportage bent u geïnformeerd over een onderzoek dat is gestart naar de reële kostprijzen (tarieven) Wmo, die betaald worden aan de zorgaanbieders voor de uitvoering (o.a. huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding), om te voldoen aan de AMvB reële kostprijzen. Dit onderzoek is afgerond. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een tariefverhoging doorgevoerd.
- Jeugdhulp - € 1.165.000 nadelig
Als gevolg van een stijging van de zorgzwaarte bij de ambulante hulp en een groter aantal hulpvragen en een toename van het aantal complexe en daarmee dure zorgtrajecten stijgen de kosten van de jeugdhulp ondanks de maatregelen die we hebben getroffen om de kosten te besparen. In 2024 zijn extra maatregelen getroffen, waarvan sommigen direct zijn ingezet, maar andere een langere voorbereidingstijd vergen. In de commissie van 10 oktober bent u hierover geïnformeerd.
- Reserve Sociaal Domein - € 548.000 voordelig
Een gedeelte van de toegenomen kosten in het sociaal domein kan worden gedekt uit de daarvoor ingestelde reserve Sociaal Domein. Rekening houdend met eerdere besluitvorming over onttrekkingen in 2025 en 2026 is de reserve na de onttrekking in deze 2e bestuursrapportage uitgeput. Het verschil (€ 750.000) komt ten laste van het begrotingsresultaat.
- Onderwijsachterstandenbeleid - € 200.000 voordelig
Dit heeft twee redenen: in 2024 worden niet alle beschikbare middelen ingezet voor het onderwijsachterstandenbeleid (€ 125.000). De vaststellingssubsidies Voorschoolse educatie en Peuterarrangementen 2023 geven in 2024 een voordeel van € 75.000.
- Extra kosten en gemiste opbrengsten grondbank - € 595.000 nadelig
Door vertraagde verstrekking van de omgevingsvergunning en afvoer van grond moet de gemeente de ondernemer compenseren in de kosten.
- Omgevingsvergunningen - € 1.503.000 voordelig
Reden van dit per saldo voordeel is dat de gemiddelde opbrengst van de leges van grote projecten hoger is dan bij de 1e bestuursrapportage was ingeschat (toename van de gemiddelde leges van € 46.000 naar € 97.000 per project).
- Treasuryfunctie - € 303.000 voordelig
Door hogere rentebaten uit de schatkist als gevolg van een hoger gemiddeld saldo en een hogere rentevergoeding, maar lagere dividendinkomsten en rentetoerekening aan de grondexploitaties wordt het resultaat op de treasuryfunctie met € 303.000 bijgesteld.
- Stelposten - € 2.353.000 voordelig
In de programmabegroting 2024 zijn diverse stelposten opgenomen waarop naar verwachting geen beroep meer wordt gedaan en die kunnen vrijvallen. Het betreft de stelpost behoedzaamheid, areaal, loon-prijs, knelpunten en nieuw beleid.
- Septembercirculaire 2024 - € 438.000 voordelig
In het raadsvoorstel septembercirculaire 2024 hebben wij u geïnformeerd over het per saldo voordelig effect uit de circulaire en aangegeven de uitkomst in de 2e bestuursrapportage 2024 te verwerken.
Daarnaast zijn er op de diverse programma's onder en overschrijdingen van de budgetten.
Het saldo van de overige mutaties bedraagt per saldo € 0,671 miljoen positief.
De redenen van het voordelige resultaat worden nader toegelicht in hoofdstuk 2 Programma's. Daar zijn per programma toelichtingen op de afwijkingen opgenomen.
Op deze plaats geven wij een winstwaarschuwing af bij de resultaten van GPAG B.V. Op basis van de voorlopige resultaten 2024 verwachten wij in de jaarstukken 2024 een aanvullende voorziening te moeten treffen op de waardering van onze deelneming. De bijstelling die wij op dit moment verwachten bedraagt ca. € 1,1 miljoen (nadelig) met een bandbreedte van +/- € 200.000.
Daarnaast wordt voorgesteld om een bedrag van € 1,541 miljoen over te hevelen naar het volgende begrotingsjaar (waarvan € 0,753 miljoen CUP-gelden). Hieronder vindt u een gespecificeerd overzicht; de toelichtingen vindt u terug in de betreffende programma's.
Programma | Overheveling | Lasten |
---|---|---|
1 | Welbevinden in de wijk en eenzaamheid (CUP) | 60 |
1 | Transformatie budget Sociaal Domein naar Lokale Media | 60 |
1 | Welzijn op recept (CUP) | 26 |
1 | Inclusie en diversiteitsbudget (CUP) | 25 |
1 | Betaalbaarheid vestigingsplek gezondheidscentrum | 30 |
2 | Herijken beleid huur sportvelden (CUP) | 20 |
2 | SPUK Bibliotheek | 70 |
2 | Actualisatie overeenkomsten buitensport (CUP) | 25 |
3 | Hornmeer | 100 |
3 | Verbetering verblijffaciliteiten waterrecreatie | 25 |
3 | Village dressing | 93 |
3 | Cofinanciering Westeinderscheg | 78 |
4 | Budgetten opstellen Duurzaamheidsagenda (CUP) | 67 |
4 | Westeinderscheg gebiedsmakelaar | 42 |
4 | Herstel knelpunten in de openbare ruimte (CUP) | 150 |
5 | Opruimkosten Jac. Takkade 26 | 100 |
5 | Noodstroomvoorziening Raadhuis | 25 |
5 | Huisvesting doelgroepen | 100 |
5 | Veilig te stellen budget Schiphol lobbyist (CUP) | 50 |
7 | Transitiebudget | 345 |
8 | Onderzoeksbudget belastingen | 50 |
Totaal over te hevelen bedrag | 1.541 |
Bij de jaarrekening 2024 leggen wij u een voorstel voor resultaatbestemming voor.
Burgemeester en wethouders van Aalsmeer