Programma

Sociaal domein

Financiële afwijking

-2.240

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-88

Wmo collectief vervoer

-88

Ten aanzien van het Wmo-vervoer verwachten wij een tekort van € 88.000. In de 1e bestuursrapportage gingen we er vanuit dat we qua budget € 70.000 minder nodig was vanwege een overschot sinds een aantal jaren. De afgelopen jaren zagen we dat het aantal reizigers nog niet het niveau had als voor Corona. We zien nu het vervoer weer toenemen. Ook zorgden de mindere prestaties van de oude vervoerder voor een minder groot gebruik van het Wmo-vervoer. We zien nu een stijging in het aantal gereden kilometers, reizigers en het aantal ritten. Meer inwoners gaan er weer op uit en het vertrouwen in het Wmo-vervoer lijkt hersteld.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

67

Preventie Jeugd

67

Voor het jaar 2024 kan € 67.100 vrijvallen vanuit Jeugd algemene voorzieningen. Tot en met 2023 werden de combinatiefunctionarissen sport en cultuur hieruit betaald. Vanaf januari 2024 worden de combinatiefunctionarissen bekostigd vanuit de Brede Spuk regeling.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-793

Bijstelling SPUK opvang Oekraïners

-793

De kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn gestegen ten opzichte van de begroting. Hiervoor zijn een aantal oorzaken.
Ten eerste is de capaciteit van de opvang vergroot waardoor extra kosten zijn gemaakt voor huisvesting en maaltijden (€ 763.000 programma 1). Hier staan ook extra opbrengsten (€ 399.000) tegenover.
Daarnaast zijn in een aantal gevallen de tarieven geactualiseerd. Ook is een aantal kostenposten opgevoerd of uitgebreid in verband met een langer verblijf van de ontheemden uit Oekraïne. Hierbij kan gedacht worden aan de kosten van taalonderwijs (€ 30.000 programma 2) en de kosten van psychische ondersteuning (€ 30.000 programma 1).
In de begroting opgenomen inkomsten van het Rijk zijn hoger dan de begroote kosten. Deze onbenutte inkomsten zijn opgenomen in een stelpost (programma 8). De in deze bestuursrapportage genoemde extra kosten worden daarom ten laste van de stelpost gebracht.
Voor de opvang van de Oekraïners ontvangt de gemeente per saldo € 2.418.300 meer dan de kosten. Het verschil komt net als voorgaande jaren ten gunste van het begrotingsresultaat.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

30

OGGZ

30

Naast de middelen die de gemeente ontvangt van gemeente Amsterdam voor het onderdeel OGGZ is er een budget van € 30.000 beschikbaar. Deze middelen zijn niet ingezet aangezien er minder aanvragen zijn geweest in het jaar 2024 en doordat de bijdrage van gemeente Amsterdam de afgelopen jaren is verhoogd. Voor de Kadernota 2026 wordt gekeken of het bedrag van € 30.000 structureel kan vrijvallen ten gunste van de taakstelling.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

25

Gezond in Aalsmeer

25

Vanuit de SPUK GALA middelen is breed ingezet op gezondheidspreventie en specifiek op valpreventie. De reguliere middelen in de begroting (€ 25.000) vallen vrij aangezien een deel van het beleid al in de reguliere uitvoering zit. Per jaar wordt gekeken welke extra inzet gedaan kan worden voor het onderdeel valpreventie vanuit de SPUK GALA.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

35

Inwoners helpen elkaar

35

Door de jaren heen is er een verschil ontstaan in de begroting voor de inzet van de middelen en werkelijke kosten (€ 35.000). Bij de oplevering Mantelzorg uitvoeringsplan (1e kwartaal 2025) kijken we opnieuw naar de inzet van deze middelen.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7

Uitvoeringskosten SPUK GALA

7

De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij € 43.100 in voor uitvoeringskosten: € 15.900 voor de kernorganisatie voor coördinatie én uitvoering van het sportakkoord, € 27.200 aan uitvoeringskosten voor de AA-organisatie. Hiervan wordt € 20.400 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 6.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage, omdat dit taken betreft die door de reguliere formatie binnen de AA-organisatie worden uitgevoerd en waarvoor Aalsmeer al aan Amstelveen betaalt (voordeel € 6.800). De extra uitvoeringskosten binnen de AA-organisatie zijn voor coördinatie, extra inzet op ontmoeten en voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start, JOGG en mentale gezondheid.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

15

Haalbaarheidsonderzoek buurtcentrum Hornmeer (CUP)

15

In de tweede helft van 2024 wordt een onderzoek naar de buurthuisfunctie uitgevoerd, ook in relatie tot eventuele nieuwbouw van het nabijgelegen zwembad. De kosten voor dit onderzoek zijn € 15.000 en worden vanuit het CUP-budget gedekt. Het restant ad € 15.000 valt hierdoor vrij.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

15

Participatie (CUP)

15

Vanuit het CUP zijn voor 2024 middelen gereserveerd voor het uitvoeren van de participatievisie. In april 2024 is de participatievisie vastgesteld, waarin de benodigde inzet voor de komende jaren financieel is vertaald. Uit de visie blijkt dat voor 2024 de benodigde inzet lager is dan de oorspronkelijk in het CUP beschikbaar gestelde middelen. Dit resulteert in het vrijvallen van € 15.000.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

15

Inclusie en diversiteitsbudget

15

Op het budget diversiteit en inclusie is een voordeel van € 40.000 ontstaan. In de 1e bestuursrapportage 2024 is aangegeven dat het uitvoeringsplan in het 3e kwartaal wordt opgesteld. De uitvoering hiervan start in 4e kwartaal waarvoor naar schatting nog € 10.000 nodig is.
Voorgesteld wordt om de CUP middelen voor het jaar 2024 (€ 25.000) over te hevelen naar het jaar 2026 zodat het ingezet wordt om extra maatregelen rondom toegankelijkheid te financieren.
Het restant budget afkomstig uit het jaar 2023 (€ 15.000) kan vrijvallen.

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

50

Werkbudget Sociaal Team

50

Er wordt een voordeel op de lasten van het werkbudget Sociaal team verwacht van € 50.000.
Dit voordeel is ontstaan door minder uitgaven aan tolkkosten en door minder instroom van nieuwe gezinnen in het tweede kwartaal. Minder uitgaven aan tolkkosten was mogelijk door een kritischere blik op de noodzaak. En door ziekte van personeel konden er geen nieuwe gezinnen worden geholpen omdat de beschikbare capaciteit voor de reeds lopende trajecten nodig was. Verwachting is om in oktober te starten met een nieuwe procesregisseur, waardoor er weer nieuwe trajecten kunnen starten. De ontwikkelingen van regionale veiligheidsteams in onze regio maakt dat wij geen structurele onderschrijding in 2025 verwachten. De problematiek rondom dakloosheid en wachtlijsten voor passende woonvormen blijft de komende jaren onveranderd. Tegelijkertijd wordt er in diverse casuïstiek gezocht naar duurzame maatwerkoplossingen die bekostiging nodig hebben.

6.3 Inkomensregelingen

-232

Septembercirculaire 2024

-24

Op 17 september is de septembercirculaire 2024 gepubliceerd. De septembercirculaire 2024 geeft een actualisatie van de ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds ten opzichte van de meicirculaire 2024 en is gebaseerd op de Miljoenennota van het Rijk.
In het raadsvoorstel van 7 november 2024 bent u over de uitkomsten ervan geïnformeerd.

Bijstelling BUIG

-208

Begin oktober is de definitieve beschikking BUIG 2024 gepubliceerd. Deze heeft geleid tot een bijstelling van € 405.000 aan de inkomstenkant. Bij de meicirculaire was al rekening gehouden met een loon/prijs bijstelling van € 332.000. Per saldo betekent dit een verhoging van de inkomsten van € 73.000. Op basis van de laatste prognose wordt het budget aan de uitgavenkant verhoogd met € 281.000. Naar aanleiding van de prognose bij de meicirculaire is een stelpost opgenomen van € 133.000. Dit betekent dat er per saldo een tekort van € 75.000 ontstaat.

6.3 Inkomensregelingen

-51

Vroegsignalering schuldhulpverlening

-51

Sinds 2021 is vroegsignalering van schulden wettelijk verplicht. Vaste lasten leveranciers doen nu ruim 1.000 meldingen van inwoners betalingsachterstanden per jaar bij de gemeente. De gemeente moet deze inwoners een gesprek aanbieden, zodat er sneller hulp ingezet kan worden. Het opvolgen van zo’n groot aantal meldingen is niet meer haalbaar binnen de reguliere formatie. Het rijk stelt structurele financiering van € 31.000 beschikbaar (zie programma 8). Dit wordt door de gemeente structureel aangevuld met € 20.000. De meerjarige verwerking vindt via de 1e bestuursrapportage 2025/kadernota 2026 plaats, zodat we effectief persoonlijk contact met de inwoner kunnen leggen om ergere problemen voorkomen. Bij vroegsignalering gaat het vaak al om hoge bedragen die inwoners niet hebben betaald. Niets doen kan leiden tot hoge schulden bij steeds meer schuldeisers, waardoor het moeilijker wordt om hun medewerking te krijgen aan een schuldenregeling.

6.3 Inkomensregelingen

0

Kleine financiële afwijkingen

0

Diverse kleine financiële afwijkingen waarvoor een nadere toelichting niet nodig is.

6.5 Arbeidsparticipatie

88

Arbeidsparticipatie resultaat AM Match 2023

88

Dit positieve financiële resultaat vloeit voort uit de verdeling van het rekeningresultaat van AM match over 2023. Dit voordeel wordt afgewikkeld met de reserve sociaal domein.

6.71a Hulp bij het huishouden (Wmo)

-174

Wmo Hulp bij huishouden

-174

In de 1e bestuursrapportage bent u geïnformeerd over een onderzoek dat is gestart naar de reële kostprijzen (tarieven) Wmo, die betaald worden aan de zorgaanbieders voor de uitvoering om te voldoen aan de AMvB reële kostprijzen. Dit onderzoek is afgerond. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een tariefverhoging doorgevoerd. Hiervoor is een budget van € 362.000 gereserveerd. Alhoewel het aantal indicaties is gestegen zien we dat het aantal geleverde zorguren tot op heden lager is dan in 2023 (€ 188.000). De effecten van het nieuwe protocol waarop wij de hulp bij het huishouden indicaties stellen zijn nog niet zichtbaar omdat daar sinds juni 2024 mee wordt gewerkt. Per saldo is het effect hiervan € 174.000 nadelig.

6.71b Begeleiding (Wmo)

-40

Wmo begeleiding

-40

In de 1e bestuursrapportage bent u geïnformeerd over een onderzoek dat is gestart naar de reële kostprijzen (tarieven) Wmo, die betaald worden aan de zorgaanbieders voor de uitvoering om te voldoen aan de AMvB reële kostprijzen. Dit onderzoek is afgerond. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een tariefverhoging doorgevoerd.  Hiervoor is een budget van € 94.000 gereserveerd. Doordat er in de jaarrekening 2023 kosten opgenomen zijn die op het jaar 2022 betrekking hadden en de meerjarenbegroting 2024 hierop is gebaseerd is er een overschot van € 54.000. Per saldo is het effect hiervan € 40.000 nadelig.

6.71c Dagbesteding (Wmo)

-44

Wmo dagbesteding

-44

In de 1e bestuursrapportage bent u geïnformeerd over een onderzoek dat is gestart naar de reële kostprijzen (tarieven) Wmo, die betaald worden aan de zorgaanbieders voor de uitvoering om te voldoen aan de AMvB reële kostprijzen. Dit onderzoek is afgerond. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een tariefverhoging doorgevoerd. Hiervoor is een budget van € 274.000 gereserveerd. Als gevolg van een te hoge raming 2024 en een daling van het aantal indicaties waar rekening was gehouden met een groei van 1% resulteert een voordeel van € 230.000. Per saldo is het effect hiervan € 44.000 nadelig.

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

-754

Specialistische Jeugdhulp

-754

De eindejaarsverwachting voor de taakvelden jeugdhulp is € 9,3 miljoen. De begroting moet daarmee worden bijgesteld met € 1,1 miljoen ten opzichte van de begroting van € 8,2 miljoen. In juni is bij de raadsinformatiebijeenkomst gemeld dat de eindejaarsverwachting op dat moment € 8,6 miljoen was. Gegeven de druk op de gemeentelijke financiën en de inzet op kostenbesparingen is er toen voor gekozen om de begroting vooralsnog op 8,2 miljoen te houden. Met de huidige ontwikkelingen is dat niet meer houdbaar. Er wordt eerst ingegaan op de verklaringen van deze stijging, de opbrengsten van de huidige maatregelen en erna op de extra maatregelen die genomen zijn om de kostenstijging tegen te gaan.

Een positieve ontwikkeling is dat we zien dat het aantal jeugdigen dat jeugdhulp ontvangt momenteel redelijk stabiel is. We zien echter wel een stijging van de zorgzwaarte bij de ambulante hulp. Door de grote aantallen leiden kleine stijgingen hier tot grotere bedragen (€ 0,25 miljoen). Ook hebben we hier meer rekening gehouden met jeugdigen die met terugwerkende kracht worden aangemeld door aanbieders. Verder zien we stijging van het aantal complexe en daarmee dure zorgtrajecten. Het gaat om bijna 10 trajecten die in het 2e en 3e kwartaal zijn gestart (€ 0,5 miljoen). Doordat dit nieuwe en complexe trajecten zijn die vanaf de start meteen het hele jaar lopen stijgt de eindejaarsverwachting flink.

In 2023 hebben de maatregelen om kosten te besparen minimaal € 0,65 miljoen opgeleverd. We zien dat het bedrag voor 2024 aan gerealiseerde besparingen alleen al voor het eerste half jaar op € 0,5 miljoen ligt. Het gaat hier om verwijzingen die zijn voorkomen door de inzet van jeugdhulpverleners en de praktijkondersteuner huisarts (POH), het eerder en beter interveniëren bij onveiligheid, onderhandelingen met zorgaanbieders, extra scherp zijn op de lengte en zwaarte van complexe hulptrajecten en hulp na het 18de levensjaar (verlengde jeugdhulp). Ondanks deze opbrengsten is er wel sprake van stijgende kosten.

Er waren al lopende maatregelen om kosten te besparen. In 2024 zijn extra maatregelen getroffen. Deze zijn kort toegelicht tijdens de raadsinformatiebijeenkomst in juni. Sommigen zijn direct ingezet, andere vergen een langere voorbereidingstijd. Het gaat bijvoorbeeld om het aanpassen van de verordening en verkennen van het maximaliseren van zorg, maar ook bijvoorbeeld het ontwikkelen van extra preventief en groepsaanbod. Gezien de opwaartse druk zijn er in de zomer extra maatregelen getroffen. Deze richten zich op drie pijlers: het verder beperken van (de stijging van) het aantal verwijzingen, het verminderen van de zorgzwaarte met aanbieders voor ambulante trajecten en extra aandacht voor het beperkt aantal complexe zorgtrajecten.

Concreet zijn er gesprekken met de grootste aanbieders om de zorgzwaarte te verminderen, wordt de inzet van de POH uitgebreid en zijn er gesprekken met jeugdbescherming en aanbieders over het perspectief in de complexe zorgtrajecten. Begin oktober was er een grote bijeenkomst met o.a. aanbieders, verwijzers en het onderwijs om samen acties te bespreken om de grip op de jeugdhulp te vergroten. Bij alle maatregelen staat het bieden van passende en noodzakelijke zorg voorop.

Voor deze bestuursrapportage heeft dit geleid tot drie wijzigingen:
(6.72d) Specialistische Jeugdhulp   -754
(6.73c) Specialistische Jeugdhulp    -92
(6.74b) Specialistische Jeugdhulp   -319

6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

-92

Specialistische Jeugdhulp

-92

De eindejaarsverwachting voor de taakvelden jeugdhulp is € 9,3 miljoen. De begroting moet daarmee worden bijgesteld met € 1,1 miljoen ten opzichte van de begroting van € 8,2 miljoen. In juni is bij de raadsinformatiebijeenkomst gemeld dat de eindejaarsverwachting op dat moment € 8,6 miljoen was. Gegeven de druk op de gemeentelijke financiën en de inzet op kostenbesparingen is er toen voor gekozen om de begroting vooralsnog op 8,2 miljoen te houden. Met de huidige ontwikkelingen is dat niet meer houdbaar. Er wordt eerst ingegaan op de verklaringen van deze stijging, de opbrengsten van de huidige maatregelen en erna op de extra maatregelen die genomen zijn om de kostenstijging tegen te gaan.

Een positieve ontwikkeling is dat we zien dat het aantal jeugdigen dat jeugdhulp ontvangt momenteel redelijk stabiel is. We zien echter wel een stijging van de zorgzwaarte bij de ambulante hulp. Door de grote aantallen leiden kleine stijgingen hier tot grotere bedragen (€ 0,25 miljoen). Ook hebben we hier meer rekening gehouden met jeugdigen die met terugwerkende kracht worden aangemeld door aanbieders. Verder zien we stijging van het aantal complexe en daarmee dure zorgtrajecten. Het gaat om bijna 10 trajecten die in het 2e en 3e kwartaal zijn gestart (€ 0,5 miljoen). Doordat dit nieuwe en complexe trajecten zijn die vanaf de start meteen het hele jaar lopen stijgt de eindejaarsverwachting flink.

In 2023 hebben de maatregelen om kosten te besparen minimaal € 0,65 miljoen opgeleverd. We zien dat het bedrag voor 2024 aan gerealiseerde besparingen alleen al voor het eerste half jaar op € 0,5 miljoen ligt. Het gaat hier om verwijzingen die zijn voorkomen door de inzet van jeugdhulpverleners en de praktijkondersteuner huisarts (POH), het eerder en beter interveniëren bij onveiligheid, onderhandelingen met zorgaanbieders, extra scherp zijn op de lengte en zwaarte van complexe hulptrajecten en hulp na het 18de levensjaar (verlengde jeugdhulp). Ondanks deze opbrengsten is er wel sprake van stijgende kosten.

Er waren al lopende maatregelen om kosten te besparen. In 2024 zijn extra maatregelen getroffen. Deze zijn kort toegelicht tijdens de raadsinformatiebijeenkomst in juni. Sommigen zijn direct ingezet, andere vergen een langere voorbereidingstijd. Het gaat bijvoorbeeld om het aanpassen van de verordening en verkennen van het maximaliseren van zorg, maar ook bijvoorbeeld het ontwikkelen van extra preventief en groepsaanbod. Gezien de opwaartse druk zijn er in de zomer extra maatregelen getroffen. Deze richten zich op drie pijlers: het verder beperken van (de stijging van) het aantal verwijzingen, het verminderen van de zorgzwaarte met aanbieders voor ambulante trajecten en extra aandacht voor het beperkt aantal complexe zorgtrajecten.

Concreet zijn er gesprekken met de grootste aanbieders om de zorgzwaarte te verminderen, wordt de inzet van de POH uitgebreid en zijn er gesprekken met jeugdbescherming en aanbieders over het perspectief in de complexe zorgtrajecten. Begin oktober was er een grote bijeenkomst met o.a. aanbieders, verwijzers en het onderwijs om samen acties te bespreken om de grip op de jeugdhulp te vergroten. Bij alle maatregelen staat het bieden van passende en noodzakelijke zorg voorop.

Voor deze bestuursrapportage heeft dit geleid tot drie wijzigingen:
(6.72d) Specialistische Jeugdhulp   -754
(6.73c) Specialistische Jeugdhulp    -92
(6.74b) Specialistische Jeugdhulp   -319

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-319

Specialistische Jeugdhulp

-319

De eindejaarsverwachting voor de taakvelden jeugdhulp is € 9,3 miljoen. De begroting moet daarmee worden bijgesteld met € 1,1 miljoen ten opzichte van de begroting van € 8,2 miljoen. In juni is bij de raadsinformatiebijeenkomst gemeld dat de eindejaarsverwachting op dat moment € 8,6 miljoen was. Gegeven de druk op de gemeentelijke financiën en de inzet op kostenbesparingen is er toen voor gekozen om de begroting vooralsnog op 8,2 miljoen te houden. Met de huidige ontwikkelingen is dat niet meer houdbaar. Er wordt eerst ingegaan op de verklaringen van deze stijging, de opbrengsten van de huidige maatregelen en erna op de extra maatregelen die genomen zijn om de kostenstijging tegen te gaan.

Een positieve ontwikkeling is dat we zien dat het aantal jeugdigen dat jeugdhulp ontvangt momenteel redelijk stabiel is. We zien echter wel een stijging van de zorgzwaarte bij de ambulante hulp. Door de grote aantallen leiden kleine stijgingen hier tot grotere bedragen (€ 0,25 miljoen). Ook hebben we hier meer rekening gehouden met jeugdigen die met terugwerkende kracht worden aangemeld door aanbieders. Verder zien we stijging van het aantal complexe en daarmee dure zorgtrajecten. Het gaat om bijna 10 trajecten die in het 2e en 3e kwartaal zijn gestart (€ 0,5 miljoen). Doordat dit nieuwe en complexe trajecten zijn die vanaf de start meteen het hele jaar lopen stijgt de eindejaarsverwachting flink.

In 2023 hebben de maatregelen om kosten te besparen minimaal € 0,65 miljoen opgeleverd. We zien dat het bedrag voor 2024 aan gerealiseerde besparingen alleen al voor het eerste half jaar op € 0,5 miljoen ligt. Het gaat hier om verwijzingen die zijn voorkomen door de inzet van jeugdhulpverleners en de praktijkondersteuner huisarts (POH), het eerder en beter interveniëren bij onveiligheid, onderhandelingen met zorgaanbieders, extra scherp zijn op de lengte en zwaarte van complexe hulptrajecten en hulp na het 18de levensjaar (verlengde jeugdhulp). Ondanks deze opbrengsten is er wel sprake van stijgende kosten.

Er waren al lopende maatregelen om kosten te besparen. In 2024 zijn extra maatregelen getroffen. Deze zijn kort toegelicht tijdens de raadsinformatiebijeenkomst in juni. Sommigen zijn direct ingezet, andere vergen een langere voorbereidingstijd. Het gaat bijvoorbeeld om het aanpassen van de verordening en verkennen van het maximaliseren van zorg, maar ook bijvoorbeeld het ontwikkelen van extra preventief en groepsaanbod. Gezien de opwaartse druk zijn er in de zomer extra maatregelen getroffen. Deze richten zich op drie pijlers: het verder beperken van (de stijging van) het aantal verwijzingen, het verminderen van de zorgzwaarte met aanbieders voor ambulante trajecten en extra aandacht voor het beperkt aantal complexe zorgtrajecten.

Concreet zijn er gesprekken met de grootste aanbieders om de zorgzwaarte te verminderen, wordt de inzet van de POH uitgebreid en zijn er gesprekken met jeugdbescherming en aanbieders over het perspectief in de complexe zorgtrajecten. Begin oktober was er een grote bijeenkomst met o.a. aanbieders, verwijzers en het onderwijs om samen acties te bespreken om de grip op de jeugdhulp te vergroten. Bij alle maatregelen staat het bieden van passende en noodzakelijke zorg voorop.

Voor deze bestuursrapportage heeft dit geleid tot drie wijzigingen:
(6.72d) Specialistische Jeugdhulp   -754
(6.73c) Specialistische Jeugdhulp    -92
(6.74b) Specialistische Jeugdhulp   -319

7.1 Volksgezondheid

0

Uitvoeringskosten SPUK GALA

0

De gemeente ontvangt in 2023 tot en met 2026 een Specifieke Uitkering (SPUK) om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hiervan zetten wij € 43.100 in voor uitvoeringskosten: € 15.900 voor de kernorganisatie voor coördinatie én uitvoering van het sportakkoord, € 27.200 aan uitvoeringskosten voor de AA-organisatie. Hiervan wordt € 20.400 opgenomen op de limitatieve lijst en de overige € 6.800 geldt als dekking voor de dienstverleningsbijdrage, omdat dit taken betreft die door de reguliere formatie binnen de AA-organisatie worden uitgevoerd en waarvoor Aalsmeer al aan Amstelveen betaalt (voordeel € 6.800). De extra uitvoeringskosten binnen de AA-organisatie zijn voor coördinatie, extra inzet op ontmoeten en voor uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start, JOGG en mentale gezondheid.

Begrotingsrechtmatigheid

145

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

SPUK inburgering

0

De gemeente ontvangt een SPUK inburgering voor uitvoering van de Wet inburgering 2021. Dit wordt ingezet voor bijvoorbeeld het inkopen van leerroutes, maatschappelijke begeleiding, organiseren van het traject rond de participatieverklaring (PVT) en de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). Het verwachte bedrag aan uitgaven in 2024 is lager dan in de begroting opgenomen en wordt naar beneden bijgesteld. Zowel de uitgaven als de inkomsten worden verlaagd met €54.700.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

OGGZ (middelen Amsterdam)

0

Vanuit Amsterdam ontvangen we jaarlijks OGGZ-gelden voor subsidiering van partijen die een bijdrage leveren aan de openbare geestelijke gezondheidszorg van inwoners van Aalsmeer. Veelal zijn dit projecten in de preventieve sfeer. Dit jaar zijn er minder aanvragen ingediend. Hierdoor is de verwachting dat een bedrag van € 20.000 moet worden terugbetaald aan de gemeente Amsterdam.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

Arbeidsmigranten (CUP)

0

In 2024 is voor het programma Arbeidsmigranten een projectleider ingehuurd. De kosten hiervoor € 25.000 komen te laste van het CUP-budget Arbeidsmigranten.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

Participatie (CUP)

0

Vanuit het CUP zijn voor 2024 middelen gereserveerd voor het uitvoeren van de participatievisie. In april 2024 is de participatievisie vastgesteld, waarin de benodigde inzet voor de komende jaren financieel is vertaald. De gemeenteraad heeft aangegeven een jongerenraad te willen starten. Voor de ambtelijke ondersteuning voor de voorbereiding hiervan is in 2024 een bedrag van €10.000 nodig. Dit bedrag komt ten laste van de CUP-middelen voor participatie en wordt toegevoegd aan de KOA bedrijfsvoering.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-11

Actualisatie pandenbegroting 2024

-1

Jaarlijks worden de begrotingskaders van de vastgoedportefeuille geactualiseerd op basis van de actuele
pandenbegroting. Zowel de huuropbrengsten als de onderhoudskosten worden aangepast op basis van de laatste ramingen.

Regio coördinator Begeleid Thuis en Beschermd Verblijf

-7

Deze functie vloeit voort uit de wettelijke verplichting om vanaf 2021 een Regioplan  en een regionale aanpak economische dakloosheid en doordecentralisatie Beschermd wonen op te zetten. De bekostiging van de coördinator is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle Amstelland gemeenten en de gemeentes dragen naar rato bij. Er is in 2024 vanaf 15 mei 20 uur per week nodig om de regionale coördinerende taken uit te voeren. De kosten bedragen voor het jaar 2024 € 7.600. Dit betreft een aanpassing op de claim die is verwerkt in de 1e bestuursrapportage 2024.

Inzet Communicatieadviseur Menselijke Maat

-3

Voor de Menselijke Maat wordt een communicatieadviseur ingezet voor 8 uur per week gedurende het tweede halfjaar van 2024.  Dit bedrag wordt bekostigd uit de Parlementaire Ondervragingscommissie Kindertoeslag-middelen. Dit is een bedrag van € 3.100 en wordt opgenomen op de limitatieve lijst.

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

68

Kinderopvangtoeslagaffaire (KOT)

68

Als gevolg van de kinderopvangtoeslagenaffaire is door het Rijk gevraagd gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van de affaire. Het Rijk heeft aangegeven de kosten via een Specifieke Uitkering (SPUK) te vergoeden. De totale vergoeding van € 256.000 landt op taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen. De geraamde uitvoeringskosten van € 188.000 worden opgenomen op de limitatieve lijst.

De inwoners die zich hebben gemeld bij het opgerichte steunpunt worden daar waar mogelijk geholpen. Men wordt op vijf leefgebieden ondersteund: wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. De kosten voor minimabeleid en bijzondere bijstand (raming € 68.000) staan op taakveld 6.3 Inkomensregelingen.

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

3

POK gelden Doorontwikkeling loket en lerende organisatie

0

Voor de posten ‘doorontwikkeling loket’ en ‘lerende organisatie’ zijn de middelen doelmatig besteed waardoor ruimte ontstaan is. Voorgesteld wordt de ontstane ruimte van respectievelijk €12.000 en €9.000 aan te wenden voor de versterking van de capaciteit van het loket en een aanjager multi problematiek. Deze bedragen  worden opgenomen op de limitatieve lijst.

Inzet Communicatieadviseur Menselijke Maat

3

Voor de Menselijke Maat wordt een communicatieadviseur ingezet voor 8 uur per week gedurende het tweede halfjaar van 2024.  Dit bedrag wordt bekostigd uit de Parlementaire Ondervragingscommissie Kindertoeslag-middelen. Dit is een bedrag van € 3.100 en wordt opgenomen op de limitatieve lijst.

6.3 Inkomensregelingen

-68

Kinderopvangtoeslagaffaire (KOT)

-68

Als gevolg van de kinderopvangtoeslagenaffaire is door het Rijk gevraagd gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van de affaire. Het Rijk heeft aangegeven de kosten via een Specifieke Uitkering (SPUK) te vergoeden. De totale vergoeding van € 256.000 landt op taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen. De geraamde uitvoeringskosten van € 188.000 worden opgenomen op de limitatieve lijst.

De inwoners die zich hebben gemeld bij het opgerichte steunpunt worden daar waar mogelijk geholpen. Men wordt op vijf leefgebieden ondersteund: wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. De kosten voor minimabeleid en bijzondere bijstand (raming € 68.000) staan op taakveld 6.3 Inkomensregelingen.

6.3 Inkomensregelingen

0

Kleine mutaties Begrotingsrechtmatigheid

0

Diverse kleine financiële mutaties waarvoor een nadere toelichting niet nodig is.

6.81a Beschermd wonen (Wmo)

7

Regio coördinator Begeleid Thuis en Beschermd Verblijf

7

Deze functie vloeit voort uit de wettelijke verplichting om vanaf 2021 een Regioplan  en een regionale aanpak economische dakloosheid en doordecentralisatie Beschermd wonen op te zetten. De bekostiging van de coördinator is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle Amstelland gemeenten en de gemeentes dragen naar rato bij. Er is in 2024 vanaf 15 mei 20 uur per week nodig om de regionale coördinerende taken uit te voeren. De kosten bedragen voor het jaar 2024 € 7.600. Dit betreft een aanpassing op de claim die is verwerkt in de 1e bestuursrapportage 2024.

6.82a Jeugdbescherming

145

Jeugdbescherming

145

Het budget voor de jeugdbescherming is bij de 1e bestuursrapportage 2024 opgehoogd. Dit budget is gebaseerd op het aantal gezinnen dat een traject had bij een van de jeugdbeschermingsinstellingen in het najaar van 2023. Ook is de caseload verlaagd om het werk van de jeugdbeschermers werkbaar te houden. Hiermee is meer aandacht voor de gezinnen in onveiligheid. De begeleiding is daarmee wel 30% duurder geworden. In 2024 zien we een daling van het aantal gezinnen ten opzichte van 2023. Dit heeft grotendeels te maken met de aanhoudende personeelstekorten. We zijn intensief in contact met de jeugdbescherming en de andere partners in de Veiligheidsketen om te kijken hoe we elkaar kunnen ondersteunen. Een andere mogelijke reden voor de daling is dat er eerder en meer wordt ingezet op veiligheid door het Sociaal team en team Jeugdhulpverlening waardoor er minder trajecten bij de jeugdbescherming komen.

Budgetoverheveling

201

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

60

Transformatie budget Sociaal Domein naar Lokale Media

60

Radio Aalsmeer huurt een ruimte van De Studio’s Aalsmeer. Deze huisvesting is echter eindig. Radio Aalsmeer is een relevante toevoeging voor het cultuur- en multimediacentrum van Aalsmeer De Oude Veiling. Voordat een verhuizing naar De Oude Veiling mogelijk is, moet De Oude Veiling eerst een ruimte geschikt maken voor Radio Aalsmeer. Daarnaast dient de zendmast van de radio te worden verplaatst en willen we geld investeren in de digitale ontwikkeling van Radio Aalsmeer. De gemeente heeft nog een transformatiebudget Sociaal Domein voor het jaar 2024 staan. Dit budget is een jaarlijks budget, waardoor dit budget in eerste instantie niet kan worden overgeheveld. Het budget is echter bedoeld voor allerlei incidentele uitgaven. De verbouwing van De Oude Veiling, de verhuizing van de zendmast en de digitale ontwikkelingen zijn incidentele uitgaven. Daarom stellen wij voor om € 60.000 van de beschikbare middelen over te hevelen naar de media-begroting van 2025 ten behoeve van de verbouwing van De Oude Veiling, de verplaatsing van de zendmast en de digitale ontwikkeling van Radio Aalsmeer.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

26

Welzijn op recept (CUP)

26

Van het beschikbare CUP-budget voor Welzijn op Recept bleek in 2024, wegens de vanuit het Rijk ontvangen SPUK-middelen, ongeveer de helft van dit CUP-budget voldoende voor de uitvoering van deze taken. De CUP-middelen voor 2025 voor Welzijn op Recept zijn ingezet voor de Wmo-taakstelling. Overheveling van het restant van de middelen 2024 (€ 26.000) naar 2025 is gewenst, zodat ook in 2025 Welzijn op Recept volledig vormgegeven kan worden. Voor de jaren 2026 en verder wordt in bredere zin gekeken naar de invulling  binnen de (dan) beschikbare middelen.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

25

Inclusie en diversiteitsbudget (CUP)

25

Op het budget diversiteit en inclusie is een voordeel van € 40.000 ontstaan. In de 1e bestuursrapportage 2024 is aangegeven dat het uitvoeringsplan in het 3e kwartaal wordt opgesteld. De uitvoering hiervan start in het vierde kwartaal waarvoor naar schatting nog € 10.000 nodig is.
Voorgesteld wordt om de CUP middelen voor het jaar 2024 (€ 25.000) over te hevelen naar het jaar 2026 i.v.m. het uitvoeringsplan diversiteit en inclusie.
Het restant budget afkomstig uit het jaar 2023 (€ 15.000) kan vrijvallen.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

30

Betaalbaarheid vestigingsplek gezondheidscentrum (CUP)

30

Rond de vorming van medische centra in Aalsmeer en Kudelstaart zijn nog ontwikkelingen bij partijen waardoor het verstandig is dit budget niet vrij te laten vallen, maar door te schuiven zodat het college in 2025 de mogelijkheid heeft hier passend op in te zetten.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

60

Welbevinden in de wijk en eenzaamheid (CUP)

60

In de 2e bestuursrapportage 2023 is het budget voor het uitvoeringsplan Ontmoeten overgeheveld, omdat deze in 2024 zou worden opgeleverd. Het uitvoeringsplan ontmoeten staat gepland voor besluitvorming in het 4e kwartaal 2024. Naast deze middelen heeft de gemeente ook geïnvesteerd in ontmoeten, eenzaamheid en welbevinden in de wijk vanuit SPUK GALA middelen. Hierdoor valt de overheveling 2023 van € 30.000 vrij. De uitvoering van het uitvoeringsplan start in het jaar 2025. Voorgesteld wordt om de overheveling uit 2023 van € 30.000 en de € 30.000 van het jaar 2024 over te hevelen naar 2025 voor het uitvoeren van de acties. In 2025 is dan voor van het plan € 90.000 beschikbaar voor uitvoeringsacties gericht op ontmoeten en verbinding gekoppeld aan eventuele ingrepen voor vastgoed en openbare ruimte voor functies die hiermee te maken hebben.

Mutaties reserve

548

Onderwijsachterstandenbeleid

-125

Arbeidsparticipatie resultaat AM Match 2023

-88

Wmo collectief vervoer

88

Wmo begeleiding

40

Wmo dagbesteding

44

Wmo Hulp bij huishouden

174

Specialistische Jeugdhulp

1.165

Aanvulling reserve Sociaal Domein

-750

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 12:15:47 met de export van 11/20/2024 12:10:14